§ 35.
1.
Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia
edukacyjne ucznia;
2) zachowanie
ucznia.
2.
Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie
ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach
w tym zakresie;
2) udzielanie
uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie
ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczenie
rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce,
zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie
nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno ‑ wychowawczej;
6) ustalanie
śródrocznych, rocznych i końcowych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych
oraz ustalenie oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3.
Nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych mają obowiązek opracować i stosować
przedmiotowy system oceniania, zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania,
który określa wymagania edukacyjne, wynikające z realizowanego programu
nauczania, w tym sposób ustalania ocen bieżących i klasyfikacyjnych.
4.
Nauczyciele w pierwszym tygodniu każdego roku szkolnego
poprzez zapisanie w zeszycie przedmiotowym informują uczniów i ich
rodziców o:
1) wymaganiach
edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych
ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach
sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i
trybie uzyskania wyższej niż przewidywana śródrocznej i rocznej oceny
klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
5.
Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego
informuje uczniów i ich rodziców o warunkach, sposobie i kryteriach oceniania
zachowania, o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana śródrocznej
i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, a ponadto w klasach IV-VI
o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania.
6.
Przy ocenie bierze się pod uwagę:
1) wiedzę i
umiejętności przedmiotowe;
2) rozwiązywanie
zadań i problemów;
3) stosowanie
zdobytej wiedzy w sytuacjach praktycznych;
4) wysiłek
wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków, wynikających ze
specyfiki zajęć.
7.
Ustala się następujące sposoby sprawdzania osiągnięć
edukacyjnych uczniów:
1) kartkówka –
sprawdza stopień opanowania wiadomości i umiejętności z nie więcej niż trzech
ostatnich tematów i trwa nie dłużej niż 15 minut;
2) praca klasowa –
sprawdza stopień opanowania wiadomości i umiejętności z jednego działu
programowego i trwa jedną godzinę lekcyjną;
3) sprawdzian
diagnostyczny – sprawdza stopień opanowania wiadomości i umiejętności z
kilku działów programowych, a nawet z całego roku i trwa nie dłużej niż dwie
godziny lekcyjne;
4) testy
sprawności fizycznej;
5) odpowiedź
ustna;
6) praca domowa;
7) inne aktywności
w obrębie danego przedmiotu.
8.
W klasach IV - VI dla wymienionych w ust.7 sposobów
sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów ustala się następujące wagi
i skróty:
1) kartkówka ‑ waga
4, skrót k;
2) praca
klasowa ‑ waga 7, skrót pk;
3) sprawdzian diagnostyczny ‑ waga
7, skrót S;
4) testy
sprawności fizycznej ‑ waga 5, skrót t;
5) odpowiedź
ustna ‑ waga 3, skrót odp;
6) praca
domowa ‑ waga 2, skrót pd;
7)
wagi i skróty innych aktywności w obrębie danego przedmiotu
określa nauczyciel w przedmiotowym systemie oceniania;
8)
ocena za pierwszy okres danego roku szkolnego – waga 8.
9.
Ocenę śródroczną i ocenę roczną w klasach IV - VI
ustala się na podstawie średniej ważonej ocen uzyskanych odpowiednio w
pierwszym okresie i w całym roku szkolnym z
uwzględnieniem ust. 8.
10.
Przyjmuje się następujący sposób ustalania ocen śródrocznych
i rocznych: jeżeli cyfrą części dziesiątych liczby uzyskanej w wyniku
obliczania średniej ważonej ocen jest co najmniej 7, zaokrągla się do oceny
wyższej, w przeciwnym przypadku zaokrągla się do oceny niższej.
11.
W tygodniu mogą być przeprowadzone najwyżej dwie prace
klasowe lub dwa sprawdziany diagnostyczne lub jedna praca klasowa i jeden
sprawdzian diagnostyczny. Na tydzień wcześniej nauczyciel ma obowiązek
poinformować uczniów o tych sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych
i zamiar ten odnotować w dzienniku lekcyjnym z uwzględnieniem różnych dni
tygodnia.
11a) Kartkówka jest formą sprawdzania
bieżącej wiedzy ucznia może wystąpić na
każdej
jednostce lekcyjnej bez wcześniejszego zapowiadania jej
przez nauczyciela.
12. Postępy
edukacyjne uczniów odnotowywane są w dzienniku lekcyjnym.
13.
Ustala się jedno śródroczne klasyfikowanie uczniów. Terminy
rozpoczęcia i zakończenia każdego z nich ustala Dyrektor Szkoły po
uwzględnieniu terminów ferii zimowych i zachowując przy tym zasadę w miarę
równego podziału liczby dni nauki w poszczególnych okresach. O ustalonym
terminie informuje nauczycieli, uczniów i rodziców w pierwszym tygodniu
września każdego roku szkolnego.
14.
Oceny bieżące w klasach I – VI oraz śródroczne, roczne i
końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych w klasach IV-VI ustala się w
stopniach wg następującej skali:
1) celujący – 6;
2) bardzo dobry –
5;
3) dobry – 4;
4) dostateczny –
3;
5) dopuszczający –
2;
6) niedostateczny
– 1.
15.
Dopuszcza się stosowanie plusów i minusów przy cyfrowej
ocenie bieżącej z wyjątkiem plusa przy ocenie celującej i minusa przy
ocenie niedostatecznej.
15a) Oceny klasyfikacyjne z poszczególnych
zajęć edukacyjnych w klasach IV-VI
zapisywane są w dzienniku
lekcyjnym i w arkuszu ocen w ich pełnym brzmieniu,
zgodnie
z ust. 14.
16.
Ustala się następujące ogólne kryteria ocen bieżących w
klasach I-III oraz ogólne kryteria ocen bieżących, śródrocznych, rocznych i
końcowych w klasach IV VI:
1) ocenę celującą
otrzymuje uczeń, który:
a) posiadł wiedzę
i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej
klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz
b) biegle
posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych
lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania
nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej
klasy, lub
c) osiąga sukcesy
w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych,
kwalifikując się do finałów na szczeblu regionalnym, wojewódzkim albo krajowym
lub posiada inne porównywalne osiągnięcia,
2) ocenę bardzo
dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełny
zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej
klasie oraz
b) sprawnie
posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy
teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować
posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;
3) ocenę dobrą
otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował w
pełni wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania w danej
klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania podstawowe,
określone przez nauczyciela w przedmiotowym systemie oceniania oraz
b) poprawnie
stosuje wiadomości i umiejętności, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe i
łatwiejsze nietypowe zadania teoretyczne i praktyczne;
4) ocenę
dostateczną otrzymuje uczeń, który:
a) opanował
wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie
na poziomie wymagań podstawowych, określonych w przedmiotowym systemie
oceniania oraz
b) rozwiązuje
(wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu
trudności;
5) ocenę
dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
a) ma braki w
zakresie wymagań podstawowych z danego przedmiotu, ale braki te nie
przekreślają możliwości opanowania przez ucznia podstawowej wiedzy
z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki oraz
b) rozwiązuje
(wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu
trudności;
6) ocenę
niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości
i umiejętności określonych w przedmiotowym systemie oceniania danego
przedmiotu jako podstawowe, a braki w wiadomościach uniemożliwiają mu
dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu.
17.
W klasach I – III śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych i zachowania jest oceną
opisową. Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych
uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie
programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje
potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem
trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
17a) Ustala się następujące poziomy
opanowania przez ucznia wiadomości
i umiejętności, o których mowa w ust. 17:
a) poziom
celujący;
b) poziom bardzo
dobry;
c) poziom dobry;
d) poziom
dostateczny;
e) poziom
dopuszczający;
f)
poziom niedostateczny.
17b) Wymagania edukacyjne na poziomy, o
których mowa w ust.17a) zawiera
przedmiotowy system oceniania każdego nauczyciela edukacji
wczesnoszkolnej.
18.
Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne
z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
19.
(uchylony)
20.
Ocena zachowania śródroczna w klasach IV – VI jest ustalona
wg następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie,
naganne i zgodnie z przyjętymi zasadami oceniania zachowania.
21.
Roczna i śródroczna ocena zachowania dla uczniów
z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są
ocenami opisowymi.
22.
Każdy nauczyciel zobowiązany jest do systematycznego
bieżącego oceniania uczniów, z uwzględnieniem możliwie największej liczby
obszarów podlegających ocenie, wymienionych w ust. 6.
23.
Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
24.
Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia
ustaloną ocenę.
25.
W dzienniku lekcyjnym każdy nauczyciel powinien opisać
rubryki z ocenami tak, by wychowawca miał możliwość poinformowania rodziców
(prawnych opiekunów), jakich treści programowych dotyczy dana ocena.
26.
Sprawdzone i ocenione prace klasowe są udostępniane rodzicom
za pośrednictwem uczniów.
27.
Sprawdziany diagnostyczne pozostają do wglądu rodziców
wyłącznie na terenie szkoły.
28.
Uczeń ma obowiązek zwrócić nauczycielowi ocenioną pracę
klasową, a nauczyciel winien dopilnować tego zwrotu. W przypadku niezwrócenia
pracy w wyznaczonym terminie, rodzice i
uczeń nie mają prawa do kwestionowania wystawionej oceny.
29.
Sprawdzone i ocenione prace pisemne uczniów należy omówić w
ciągu dwóch tygodni od dnia ich przeprowadzenia.
30.
Nauczyciel przechowuje prace klasowe i sprawdziany
diagnostyczne do końca roku szkolnego.
31.
W celu umożliwienia pokazania „mocnych stron” każdego ucznia
należy:
1) organizować
wystawki wszystkich rodzajów prac;
2) indywidualizować
prace domowe;
3) przydzielać
zadania zgodnie z zainteresowaniami i zdolnościami uczniów ze szczególnym
uwzględnieniem możliwości dzieci niepełnosprawnych;
4)
dokonywać przeglądu twórczości uczniów;
5)
przy ustalaniu oceny
z wychowania fizycznego, techniki, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć
artystycznych w szczególności należy brać pod uwagę wysiłek wkładany przez
ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
31a. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego,
zajęć komputerowych, informatyki lub
technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych
możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na
czas określony w tej opinii. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania
fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej
uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w
dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się
„zwolniony” albo „zwolniona”.
32.
Samorząd Uczniowski może wyrazić opinię o szkolnym systemie
oceniania, a także może skierować prośbę do Rady Pedagogicznej o wprowadzenie
zmian w tym systemie.
33.
Na trzy tygodnie przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w
pierwszym okresie, a na cztery tygodnie przed zakończeniem zajęć
dydaktycznych w drugim okresie, poszczególni nauczyciele klas I-VI są
zobowiązani podać uczniowi wstępną informację o przewidywanych dla niego
ocenach klasyfikacyjnych w celu stworzenia uczniowi możliwości poprawy ocen.
34.
W klasach IV-VI poprawa możliwa jest w przypadku, gdy
do uzyskania wyższej niż wynikająca ze średniej ważonej i zaproponowanej
uczniowi przez nauczyciela oceny brakuje 0,2,
a w klasach I-III, gdy uczeń
poprawi oceny bieżące z wiadomości i umiejętności z zakresu poszczególnych
wymagań edukacyjnych.
35.
Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel przedmiotu
zobowiązany jest podać szczegółową informację dotyczącą tej poprawy,
a w szczególności zawrzeć w niej wymagania programowe odpowiadające
ocenie, o którą ubiega się uczeń oraz podać terminy sprawdzenia spełnienia
tych wymagań.
36.
Uczeń zobowiązany jest przekazać
rodzicom (prawnym opiekunom)
informacje, o których mowa w ust. 33 i 34. W przypadku, gdy tego
nie dokona traci prawo do zastrzeżeń, co do trybu ustalenia śródrocznej i
rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania, o których jest mowa w § 35a ust. 13 i 14.
37.
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów w klasach IV-VI
zobowiązani są na trzy tygodnie przed zakończeniem pierwszego okresu, a na
cztery tygodnie przed zakończeniem drugiego okresu, powiadomić w formie
pisemnej rodziców ucznia o zamiarze wystawienia mu oceny niedostatecznej,
a także nieodpowiedniej i nagannej oceny zachowania oraz przekazać listę
powiadomionych Dyrektorowi Szkoły.
38.
Obowiązkiem nauczyciela jest wyegzekwowanie zwrotu
powiadomienia o zamiarze wystawienia oceny niedostatecznej na okres wraz z
podpisem rodziców ucznia poświadczającym, że zapoznali się z jego treścią.
Dotyczy to także nieodpowiedniej i nagannej oceny zachowania.
39.
W przypadku nieobecności nauczyciela danego przedmiotu,
uniemożliwiającej mu wywiązanie się z zadań opisanych w ust. 36 i 37,
wykonuje je wychowawca klasy.
40.
Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady
Pedagogicznej, nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas IV-VI
zobowiązani są poinformować uczniów o wszystkich ostatecznie
przewidywanych dla nich ocenach klasyfikacyjnych.
41.
Ocenę śródroczną i roczną ustala nauczyciel prowadzący dane
zajęcia edukacyjne na podstawie minimum czterech ocen uzyskanych przez ucznia w
co najmniej dwóch obszarach opisanych w ust. 6. Przynajmniej jedna ocena
powinna być uzyskana w sposób opisany w ust. 7 pkt. 1-4 i przynajmniej
jedna uzyskana w sposób opisany w ust. 7 pkt. 5-7.
§ 35 a
1.
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub
wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia
śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na
zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te
zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2.
Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej
nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3.
Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej
nieobecności lub na wniosek jego rodziców Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę
na egzamin klasyfikacyjny po zasięgnięciu opinii wychowawcy, pedagoga szkolnego
i samorządu klasowego.
4.
Wniosek, o którym mowa w ust. 3 wraz z uzasadnieniem kieruje
uczeń lub jego rodzice w formie pisemnej do Dyrektora Szkoły, co najmniej na
dwa dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
5.
Termin egzaminu klasyfikacyjnego po uzgodnieniu z uczniem i
jego rodzicami wyznacza Dyrektor Szkoły
tak, aby odbył się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia
rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przypadku klasyfikacji rocznej
oraz w ciągu miesiąca od zakończenia ferii zimowych w przypadku
klasyfikacji śródrocznej.
6.
Uczeń traci prawo do egzaminu klasyfikacyjnego, gdy:
1) terminy
zaproponowane przez Dyrektora Szkoły nie są akceptowane przez rodziców i nie są oni w stanie wskazać terminu
zgodnego z ust. 5;
2) nie przystąpił
do egzaminu z przyczyn nieusprawiedliwionych.
7.
Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu
klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w
dodatkowym terminie, określonym przez Dyrektora Szkoły. Wyznaczony termin jest
ostateczny.
8.
Uczeń jest zobowiązany przygotować się do egzaminu
klasyfikacyjnego zgodnie z realizowanym przez nauczyciela programem
nauczania w danym okresie i wymaganiami określonymi w przedmiotowym
systemie oceniania. Szczegółowe informacje na ten temat uzyskuje uczeń
od nauczyciela wskazanego przez Dyrektora Szkoły.
9.
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w sposób i na
zasadach zgodnych z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Zdaje
go również uczeń:
1) realizujący, na
podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok nauki;
2) spełniający
obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
10.
Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu
klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest
ostateczna z zastrzeżeniem ust. 13.
11.
Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu
klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem
ust. 13 i § 35 b.
12.
Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna
zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem ust. 13.
13.
Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do
Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona
niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć
dydaktyczno-wychowawczych i powinny zawierać informację o tym, które
przepisy prawa zostały naruszone.
14.
Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 13. rozpatruje się w
sposób i na zasadach zgodnych z obowiązującymi w tym zakresie przepisami
prawa.
§ 35 b
1.
Uczeń klasy czwartej, piątej i szóstej, który w wyniku
rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch
obowiązkowych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy, przeprowadzony
zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
2.
(uchylony)
3.
O przeprowadzenie egzaminu poprawkowego, o którym mowa
w ust. 1 rodzice ucznia zwracają się na piśmie do dyrektora szkoły,
uzasadniając swoją prośbę. W ciągu 5 dni od dnia przeprowadzenia tego
egzaminu uczeń lub jego rodzice mogą wnieść zastrzeżenia do dyrektora szkoły,
jeśli uznają, że ocena uzyskana w wyniku egzaminu poprawkowego, został ustalona
niezgodnie z przepisami prawa, dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
4.
Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada
Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do
klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego
z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te
obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania,
realizowane w klasie programowo wyższej.
5.
Warunki opisane w ust. 4 dotyczą ucznia, którego postawa,
osobowość i charakter dają podstawy, by stwierdzić, że podoła obowiązkom w
klasie programowo wyższej.
6.
Dla uczniów mających trudności w nauce szkoła, w miarę
swoich możliwości, stwarza szansę uzupełnienia braków poprzez:
1) organizowanie
zajęć wyrównawczych i specjalistycznych;
2) organizowanie
pomocy koleżeńskiej;
3) umożliwienie
odrabiania prac domowych w świetlicy szkolnej;
4) indywidualizację
w procesie nauczania.
§ 35 c
(uchylony)
§ 35 d
1.
Ocena zachowania uwzględnia w szczególności funkcjonowanie
ucznia w środowisku szkolnym oraz respektowanie zasad współżycia społecznego i
ogólnie przyjętych norm etycznych.
2.
Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
1) ocenę z zajęć
edukacyjnych;
2) promocję do
klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem punktu 3 i 4;
3) rada
pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej
lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa
razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania;
4) (uchylony)
3.
Kryteria ocen zachowania mogą być przyjęte do szkolnego
systemu oceniania po akceptacji ich przez Radę Pedagogiczną, Samorząd
Uczniowski i Radę Rodziców.
4.
Ocenę zachowania ustala wychowawca w porozumieniu z
nauczycielami uczącymi w danej klasie oraz po konsultacji z samorządem
klasowym, biorąc pod uwagę samoocenę ucznia.
5.
Na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym śródrocznym i
rocznym Rady Pedagogicznej wychowawca klasy zapoznaje ucznia z proponowaną mu
oceną zachowania.
6.
Uczeń lub jego rodzice mogą zwrócić się do wychowawcy
z prośbą o ustalenie wyższej niż zaproponowana ocena zachowania.
7.
Uczeń, o którym mowa w ust. 6 może uzasadnić swoją prośbę
poprzez:
1) przedstawienie
dowodów świadczących o jego pozytywnych zachowaniach w środowisku
pozaszkolnym, np. dyplomów, pochwał, nagród itp.;
2) naprawienie
wyrządzonych szkód i zadośćuczynienie wyrządzonym krzywdom;
3) uzyskanie
poręczenia jednego z organów szkoły.
8.
Wychowawca w porozumieniu z pedagogiem szkolnym i po
uwzględnieniu warunków opisanych w ust. 7 podejmuje decyzję o ustaleniu
uczniowi wyższej lub utrzymaniu zaproponowanej wcześniej oceny zachowania.
9.
Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u
którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić
wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania
lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej.
10.
Ustalona przez wychowawcę ocena zachowania jest ostateczna z
zastrzeżeniem § 35a ust. 13.
§ 35 e
1.
Podstawowe kryteria oceny zachowania uczniów to:
1) wywiązywanie
się z obowiązków ucznia opisanych w § 36 i § 37 niniejszego Statutu, a ponadto:
a) aktywne
uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych przewidzianych planem nauczania szkoły;
b) odrabianie prac
domowych;
c) przynoszenie
przyborów potrzebnych do zajęć lekcyjnych i innych rzeczy wskazanych przez
nauczycieli;
d) terminowe
zwracanie książek do biblioteki;
e) punktualne i
systematyczne uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych oraz pozalekcyjnych;
f)
regularne i terminowe usprawiedliwianie nieobecności na zajęciach;
2) postępowanie
zgodne z dobrem społeczności szkolnej, a w szczególności:
a) dbałość o swoją
i cudzą własność poprzez:
-
szanowanie pomocy dydaktycznych i sprzętu szkolnego,
-
dbanie o podręczniki i książki wypożyczone z biblioteki;
-
nieniszczenie cudzych rzeczy;
b) uczciwość w
codziennym postępowaniu poprzez:
-
mówienie prawdy,
-
niefałszowanie podpisów rodziców lub prawnych opiekunów,
-
zadośćuczynienie wyrządzonym szkodom.
3) dbałość o honor
i tradycje szkoły poprzez:
a) dobre wyrażanie
się o szkole;
b) reprezentowanie
szkoły na zewnątrz w olimpiadach, konkursach, zawodach sportowych, itp.;
c) dbanie o mienie
szkoły;
d) promowanie
sukcesów szkoły;
e) przestrzeganie
postanowień Statutu Szkoły,
f)
przestrzeganie zarządzeń i poleceń Dyrektora Szkoły,
wychowawcy klasy, nauczycieli i innych
pracowników szkoły.
4) Dbałość o
piękno mowy ojczystej poprzez:
a) dbanie o
kulturę słowa i umiejętność prowadzenia rozmów;
b) życzliwe
odnoszenie się do siebie;
c) stosowanie form
grzecznościowych;
5) dbałość o
bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób poprzez:
a) negatywną
postawę wobec używek (papierosy, alkohol, substancje odurzające);
b) przestrzeganie
zasad poruszania się w budynku szkolnym;
c) bezpieczne
zabawy na korytarzu i boisku;
d) pozostawianie
obuwia i odzieży wierzchniej w szatni;
e) właściwe
zachowanie się w szatni;
f)
rezygnację z przedmiotów i
z zabaw zagrażających zdrowiu i życiu innych;
g) właściwe
zachowanie w czasie przerw międzylekcyjnych poprzez ścisłe przestrzeganie
obowiązujących w tym zakresie ustaleń;
h) odpowiednie
reagowanie na niewłaściwe postawy innych poprzez interwencję i szybką
pomoc osobie krzywdzonej;
i)
dbałość o higienę osobistą i estetykę wyglądu, w tym
noszenie jednolitego stroju opisanego w § 37. ust. 1. pkt.18;
6) dbałość o
godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią poprzez:
a) utrzymanie porządku
w izbach lekcyjnych, na korytarzach i boisku szkolnym;
b) taktowne
zachowanie w czasie zajęć szkolnych i poza nimi;
c) dbałość o ład i
estetykę otoczenia;
d) zachowanie
czystości w łazienkach, stołówce i szatniach;
e) właściwe
wykorzystanie środków do higieny osobistej;
f)
dostosowanie się do regulaminów wycieczek;
7) okazywanie
szacunku innym osobom poprzez:
a) pomoc osobom
niepełnosprawnym i innym osobom potrzebującym;
b) szanowanie
nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły;
c) prezentowanie
kultury bycia w codziennym postępowaniu.
2.
Dodatkowe kryteria oceny zachowania uczniów:
1) wzbogacanie
tradycji szkoły;
2) pomoc kolegom
mającym trudności w nauce;
3) inicjowanie i
wykonywanie prac społecznych na rzecz szkoły, klasy lub środowiska;
4) sumienne
wywiązywanie się z zadań powierzonych przez szkołę, klasowy lub szkolny zarząd
Samorządu Uczniowskiego, organizacje uczniowskie oraz przez opiekunów kół
przedmiotowych i zainteresowań;
5) organizowanie i
aktywny udział w akcjach zainicjowanych na terenie szkoły
i w środowisku;
6) reprezentowanie
szkoły w konkursach przedmiotowych;
7) reprezentowanie
szkoły w imprezach artystycznych;
8) sukcesy w
zawodach sportowych i innych formach rywalizacji;
9) oddziaływanie
dobrym przykładem na innych uczniów;
10) pomoc kolegom w
przezwyciężaniu kłopotów wychowawczych;
11) przeciwstawianie
się przejawom wulgarności i brutalności;
12) inne działania,
które spotkały się z uznaniem dyrekcji, wychowawcy, nauczycieli lub innych
pracowników szkoły.
§ 35 f
1.
Zachowanie ucznia w klasach IV-VI ocenia się następująco:
1) wzorowe;
2) bardzo dobre;
3) dobre;
4) poprawne;
5) nieodpowiednie;
6) naganne.
2.
Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który spełnia bez zarzutu
wszystkie podstawowe kryteria oceny zachowania i większość dodatkowych
kryteriów oceny zachowania.
3.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia bez zarzutu
wszystkie podstawowe kryteria oceny zachowania, a ponadto przynajmniej cztery
dodatkowe kryteria oceny zachowania.
4.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia prawie wszystkie
podstawowe kryteria oceny zachowania, a zastosowane wobec niego środki zaradcze
odniosły pozytywny i natychmiastowy skutek.
5.
Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który nie spełnia kilku
podstawowych kryteriów oceny zachowania i zastosowane wobec niego środki
zaradcze nie zawsze odnosiły oczekiwane rezultaty.
6.
Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który nie spełnia
większości podstawowych kryteriów oceny zachowania i zastosowane wobec niego
środki zaradcze nie odnosiły oczekiwanych rezultatów. Ponadto ocenę
nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który dopuścił się któregokolwiek
z następujących uchybień:
1) nieusprawiedliwione
spóźnienia i nieobecności przekraczają łącznie liczbę 20 godzin w ciągu okresu;
2) w nieodpowiedni
sposób zachował się w stosunku do osób spoza szkoły, narażając tym samym jej
dobre imię;
3) zachował się w
sposób niewłaściwy w stosunku do innych członków społeczności szkolnej,
i takie zachowanie powtarzało się;
4) zachował się w
sposób wulgarny w stosunku do innych członków społeczności szkolnej,
a w szczególności:
5) obraził
rodziców innego ucznia;
6) wulgarnie
odnosił się do kolegów, nauczycieli i pracowników szkoły oraz do osób spoza
szkoły.
7.
Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który nie spełnia prawie
żadnych podstawowych kryteriów oceny zachowania i zastosowane wobec niego
środki zaradcze nie odnosiły oczekiwanych rezultatów. Ponadto ocenę naganną
otrzymuje uczeń, który dopuścił się któregokolwiek z następujących
uchybień:
1) palił
papierosy, spożywał alkohol lub zażywał środki odurzające;
2) naraził uczniów
lub pracowników szkoły na niebezpieczeństwo;
3) świadomie
dokonał oszustwa na terenie szkoły lub poza nią;
4) wszedł w
konflikt z prawem karnym;
5) w sposób rażący
zhańbił imię szkoły;
6) dokonał
kradzieży na terenie szkoły lub poza nią.
8.
Ocena zachowania może ulec także obniżeniu w przypadku:
1) gdy uczeń i
jego rodzice wyrazili zgodę na reprezentowanie szkoły w konkursach
przedmiotowych, artystycznych i zawodach sportowych, a następnie uczeń bez
ważnego powodu nie wywiązał się z tego zobowiązania;
2) naruszenia
prawa nauczyciela i innego pracownika
Szkoły do poszanowania godności osobistej i zawodowej ze strony ucznia.
§ 35 g
Warunki
promocji i ukończenia szkoły
1. Na
wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub
na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów)
rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły
podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
2. W
wyjątkowych przypadkach Rada
Pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I–III
szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii
rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
3. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń
otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich
obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania
uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z
wyjątkiem następujących sytuacji:
1)
Rada
Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu
ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania,
2)
uwzględniając
możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu
danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który
nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod
warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem
nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
4. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w
wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią
ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje
promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
5. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne
lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 4, wlicza się
także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
6. Uczeń
kończy szkołę podstawową
gdy:
1)
w wyniku
klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne
z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej
i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których
realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole danego typu z
zastrzeżeniem ust. 8, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe
od oceny niedostatecznej (z zastrzeżeniem możliwości niepromowania ucznia,
któremu co najmniej dwa razy ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną
zachowania),
2)
przystąpił do
sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole.
7. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku
klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen
co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
8. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i
ponadwojewódzkim oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z
danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który
tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim
bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo
uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych
zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.