„Zwykłe
szkoły o tak zwanej otwartej integracji są najskuteczniejszym środkiem
zwalczania dyskryminacji, tworzenia przyjaznych społeczności, budowania
otwartego społeczeństwa oraz wprowadzania
w życie edukacji dla wszystkich.”
Deklaracja z Salamanki UNESCO 1994
Nasza szkoła jest otwarta na
potrzeby dzieci specjalnej troski.
Przełamujemy stereotypy dotyczące osób z niepełnosprawnością.
Przygotowujemy uczniów do jak najpełniejszego funkcjonowania w społeczeństwie.
Jesteśmy jedyną szkołą podstawową w
Płocku, w której obok oddziałów ogólnodostępnych tworzone są klasy
specjalne. Uczą się u nas dzieci z
niedosłuchem, niedowidzące, niewidome,
dzieci autystyczne i z niepełnosprawnością intelektualną. Uczestniczą one w
życiu szkoły w takim samym stopniu jak ich pełnosprawni rówieśnicy. Taka
organizacja placówki jest możliwa dzięki otwartej na problemy osób
niepełnosprawnych społeczności szkolnej oraz
doświadczonej kadrze pedagogicznej.
Staramy się zapewniać uczniom
niepełnosprawnym optymalne warunki kształcenia poprzez:
-
opracowywanie i realizację programów nauczania dostosowanych do
indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci
-
doświadczenie i zaangażowanie wykwalifikowanej kadry –
oligofrenopedagogów, surdopedagogów,
tyflopedagogów, reedukatorów, logopedy, terapeutów
-
uczestnictwo w indywidualnych zajęciach specjalistycznych –
logopedycznych, korekcyjno-kompensacyjnych i rewalidacyjnych
-
wsparcie ze strony psychologa i pedagoga szkolnego
- specjalistyczne wyposażenie
pracowni, gabinetów i sali doświadczania świata
-
naukę z rówieśnikami o takim samym rodzaju niepełnosprawności
-
niewielką liczbę uczniów w klasach
- codzienny kontakt z
pełnosprawnymi rówieśnikami
- stałą współpracę z rodzicami
Uczniowie niepełnosprawni przyjmowani są z terenu Płocka i okolic na podstawie orzeczeń o
kształceniu specjalnym wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Charakterystyka
klas
Klasa
dla dzieci z autyzmem
( pedagog
specjalny, terapeuta: Sylwia Meredykt)
Specyfiką
pracy jest indywidualizacja wszelkich oddziaływań edukacyjno-terapeutycznych,
maksymalnie dostosowanych do możliwości poszczególnych uczniów z wykorzystaniem
wielu metod.
Dla
każdego ucznia opracowywany jest przez zespół specjalistów i nauczycieli
Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Uczniowie przygotowywane mają
plany aktywności na dany dzień, co rozwija ich samodzielność.
Dzieci mają możliwość polisensorycznego poznawania rzeczywistości w sali
doświadczania świata, relaksu podczas muzykoterapii oraz stymulacji ruchowej i
sensorycznej.
Klasa dla
dzieci z wadą słuchu
( surdopedagog: Małgorzata Jankowska)
Uczą się w niej dzieci z umiarkowanym i głębokim stopniem ubytku słuchu.
Istotą pracy dydaktycznej jest stymulowanie wrażliwości słuchowej,
wzbogacanie słownictwa, rozwijanie
systemu językowego we wszystkich płaszczyznach.
Nauczyciele opracowują i
realizują programy własne oraz innowacje pedagogiczne, mające na celu
wyposażenie uczniów w niezbędną wiedzę do podjęcia nauki na następnym etapie
edukacyjnym, a jednocześnie zawierające treści dostosowane do ich możliwości
językowych. W nauczaniu wykorzystywana jest metoda fonogestów, ułatwiającą precyzyjne odróżnianie i rozpoznawanie
wymawianych słów.
Sala lekcyjna została odpowiednio
wygłuszona, wyposażona i przystosowana do potrzeb uczniów słabo słyszących.
Klasy integracyjne
W naszej szkole znajdują się
dwa oddziały integracyjne. Do klasy pierwszej uczęszczają dzieci słabo słyszące
oraz z niepełnosprawnością ruchową a
także uczniowie pełnosprawni. W klasie I b uczą: nauczyciel wiodący Iwona
Michalska -specjalista nauczania zintegrowanego oraz nauczyciel
wspomagający Grażyna Suwardt - surdopedagog.
W klasie drugiej znajdują się uczniowie: z Zespołem
Aspergera, z zaburzeniami hiperkinetycznymi oraz z uszkodzonym wzrokiem oraz
wychowankowie pełnosprawni. Program
edukacji wczesnoszkolnej realizują nauczyciele: wiodący Janina Osiecka
- specjalista nauczania zintegrowanego oraz
nauczyciel wspomagający- Alicja
Aktyl-Rosłaniec - pedagog specjalny(tyflo-oligofrenopedagog).
Uczniowie klas integracyjnych aktywnie uczestniczą w życiu szkoły.
Reprezentują ją także na forum miejskim. Biorą
udział w festiwalach, przeglądach artystycznych, konkursach międzyszkolnych oraz imprezach
integracyjnych organizowanych ma terenie naszego miasta.
W
integracji pracujemy w myśl zasady „Jeden za wszystkich - wszyscy za jednego”.
Uświadamiamy uczniom, że praca każdego z nich składa się na sukces grupy.
Podczas zajęć eksponujemy mocne strony wszystkich podopiecznych. W pracy bardzo
pomaga nam akceptacja naszych działań przez rodziców oraz ich pomoc w różnych szkolnych przedsięwzięciach. Staramy się
wspierać wszechstronny rozwój dzieci dając im naszą sympatię, uwagę i troskę
oraz pomysły na ciekawą i przyjemną edukację.
Dzieci niewidome i niedowidzące w naszej szkole
(
tyflopepagodzy: Anna Kowalewska-Makuch, Katarzyna Bratkowska, Iwona Michalska)
W naszej szkole uczniowie
niewidomi i niedowidzący uczą się w klasach zwykłych -masowych. Dla każdego
dziecka przygotowywany jest dostosowany do jego możliwości Indywidualny Program
Terapeutyczno Edukacyjny. Ponadto dzieci uczestniczą w zajęciach z
tyflopedagogiem, na których uczą się nowych znaków pisma Brajle´a oraz postrzegania
świata pozostałymi zmysłami. Pod kierunkiem instruktorów uczą się orientacji
przestrzennej, czyli poruszania się z laską.
Logopeda szkolny: Jolanta Kaczmarek- surdologopeda
Terapia
logopedyczna prowadzona jest indywidualnie z każdym dzieckiem z klas
specjalnych w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. Dzieci o specjalnych potrzebach
edukacyjnych wymagają zastosowania różnorodnych metod pracy.
Z
dziećmi słabo słyszącymi przez cały okres terapii prowadzi się intensywne
ćwiczenia słuchowe. Celem nadrzędnym jest opanowanie systemu języka polskiego
jako narzędzia komunikacji i środka do zdobywania wiedzy o świecie.
W
przypadku dzieci z upośledzeniem umysłowym istotne jest nauczanie
werbalizowania własnych myśli, komunikowania potrzeb, odczuć, zadawania pytań i
udzielania odpowiedzi. Przezwyciężanie trudności artykulacyjnych jest ostatnim
etapem terapii.
U dzieci
autystycznych stymulacja funkcji mowy skupia się na kontaktach społecznych,
ćwiczeniach w mowie dialogowej, nazywaniu czynności, rozumieniu słów i
sytuacji, kształtowaniu myślenia słowno-pojęciowego.
Gabinet
logopedyczny wyposażony jest w specjalistyczne pomoce do terapii logopedycznej
do ćwiczeń motoryki artykulacyjnej i ćwiczeń oddechowych , a także w nowoczesny
sprzęt komputerowy z bogatym oprogramowaniem edukacyjno-logopedycznym.
Psycholog szkolny: Katarzyna Podolewska
Uczniowie
niepełnosprawni objęci są opieką psychologa szkolnego. Uczniowie z
niepełnosprawnością intelektualną realizują program ogólnorozwojowy pt. Zajęcia
wspomagające rozwój „Potrafię więcej”. Uczniowie z autyzmem spotykają się z
psychologiem podczas zajęć indywidualnych. Młodsze dzieci z wadą słuchu
uczestniczą w zajęciach „Bawimy się i uczymy razem”. Oprócz zajęć grupowych
odbywają się indywidualne spotkania z poszczególnymi dziećmi.
Rolą psychologa jest również wspieranie rodziców dzieci
niepełnosprawnych, dlatego każdy z rodziców ma możliwość korzystania z
indywidualnych konsultacji.
Integracja
Prowadzona w naszej szkole integracja stwarza szansę rozwoju społecznego
zarówno dzieciom objętym specjalną troską, jak i ich rówieśnikom. Poprzez
wspólne przebywanie i zabawę podczas
przerw lekcyjnych czy zajęć świetlicowych uczniowie pełnosprawni pozbywają się
obaw i uprzedzeń funkcjonujących w społeczeństwie. Uczą się tolerancji, a
przede wszystkim akceptacji drugiej osoby. Kontakty te są równie ważne dla
dzieci niepełnosprawnych, burzą one bowiem bariery między nimi a rówieśnikami.
Ważnym
elementem integracji jest też wspólne uczestnictwo w imprezach i
uroczystościach szkolnych, wycieczkach, zielonych szkołach. Nasi uczniowie przygotowują razem przedstawienia i inscenizacje
muzyczno-ruchowe prezentując je na
forum szkolnym i miejskim.
W naszej szkole staramy się, aby cała
społeczność respektowała prawa i obowiązki zawarte w statucie. Dla wszystkich uczniów ważne są te same wartości, które
wiążą się z ich potrzebą bycia zaakceptowanym w środowisku rówieśników i
dorosłych.
Dzięki współpracy ze
stowarzyszeniami i instytucjami
wspomagającymi rozwój dzieci specjalnej troski mamy możliwość integracji ze
środowiskami osób niepełnosprawnych. Co
roku prezentujemy programy artystyczne na imprezie integracyjnej Dzień Przyjaznych Serc organizowanej
przez DPS przy ul. Krótkiej . Przygotowujemy zbiórki zabawek na loterie
organizowane przez Stowarzyszenie Kolory
Życia na piknik Wspólnie możemy
więcej i z zaangażowaniem bierzemy udział we wspólnej zabawie. Stowarzyszenie
Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym i Ich Rodzinom „Silni Razem” zaprasza nas
corocznie na imprezę mikołajkową i Dzień Dziecka. Przed Wielkanocą odwiedzamy
PWSZ w Płocku uczestnicząc w Spotkaniu z
zajączkiem. Ulubioną imprezą naszych wychowanków jest Wieczór marzeń w ZOO, gdzie mają możliwość zwiedzania ogrodu z
przewodnikiem oraz rozwiązywania zagadek i konkursów o zwierzętach.
Od lat aktywnie uczestniczymy w
organizowanych przez ZSOS nr 7 Treningach
Aktywności Motorycznej i Przeglądach Form Teatralnych Osób Niepełnosprawnych, gdzie przedstawiamy inscenizacje znanych
bajek. Ostatnio też próbowaliśmy sił w Kabaretonie
przygotowanym przez SOSP nr 2. Nasi
artyści występują pod nazwą „ Sójki z Trójki”.
Dzięki hojności ludzi dobrej woli
działającymi w różnorodnych fundacjach i stowarzyszeniach nasza szkoła od
lat otrzymuje dofinansowania do wycieczek, sprzęt specjalistyczny i pomoce dydaktyczne.
Jesteśmy
wdzięczni naszym sponsorom wśród których znajdują się między innymi:
- Rzecznik Osób Niepełnosprawnych przy
Urzędzie Miasta Płocka
- Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom
Niepełnosprawnym i Ich Rodzinom „Silni Razem”
- Mazowieckie
Stowarzyszenie Pracy dla Niepełnosprawnych – De Facto
- Fundacja Orlen
– Dar Serca
- Fundacja - POLSAT
- Polimex – Mostostal S.A