20 listopada 2012 r.
przypadła 53. rocznica uchwalenia przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów
Zjednoczonych Deklaracji Praw Dziecka
oraz 23. rocznica uchwalenia Konwencji
o Prawach Dziecka.
Polska ratyfikowała ją w 1991
r. Podpisując „Konwencję...” prezydent złożył stosowne zastrzeżenia
dostosowując jej postanowienia do warunków polskich i obowiązującego w Polsce
porządku prawnego, tak więc polskie prawo jest zgodne z postanowieniami
Konwencji o Prawach Dziecka, którą często nazywa się małą światową konstytucją
praw dzieci...
KONWENCJA PRAW DZIECKA
W ROZUMIENIU DZIECI
(Konwencję Praw Dziecka z języka
prawniczego na język dziecięcy
przełożyli we wrześniu 1990 roku:
Przemek Szymański lat 14, Leszek
Szymański lat 13, Milka Szymańska lat 10)
Artykuł 1
Dla celów Konwencji
"dziecko" oznacza człowieka, który nie ma 18 lat o ile nie
dostanie pełnoletniości wcześniej.
Artykuł 2
Państwa które podpiszą
Konwencję będą jej przestrzegały i wykorzystywały jej
ustalenia, niezależnie od koloru skóry (np. czy jest czarna czy biała,
religii (do jakich bogów się modlą), (jakim językiem mówią), skąd
pochodzą, czy są bogate czy biedne, kalekie czy zdrowe.
Artykuł 3
Wszystkie organizacje
dorosłych zajmujące się dziećmi powinny się kierować przede wszystkim
dobrem dzieci. Państwa, które podpisały ten dokument powinny
wydawać zarządzenia i ustalić prawa pomagające rodzicom lub
opiekunom. Organizacje dorosłych zajmujące się opieką i wychowaniem dzieci
powinny zapewnić im bezpieczeństwo, dobrych nauczycieli i lekarzy.
Artykuł 4
Wszystkie państwa będą się
starały aby dzieci mogły korzystać z praw zawartych w Konwencji.
Artykuł 5
Dbając o to żeby dzieci
mogły rozwijać swe zdolności państwa powinny szanować prawa i obowiązki
rodziców, jak również miejscowe tradycje rodzinne i obyczaje.
Artykuł 6
Każde dziecko ma prawo żyć
i państwa mają obowiązek troszczyć się aby dzieci mogły się uczyć i były
zdrowe.
Artykuł 7
Dziecko zaraz po urodzeniu
ma prawo otrzymać imię, obywatelstwo oraz prawo do opieki ze strony
rodziców.
Artykuł 8
Jeżeli ktoś przeszkodzi
dziecku w otrzymaniu imienia, narodowości i opiece rodziców to władze
państwowe powinny mu to pomóc to odzyskać.
Artykuł 9
Nie można odłączyć dziecka
od rodziców wbrew jego woli, chyba że zaniedbują i wykorzystują je. W
takich sprawach decyduje Sąd i przed nim może się wypowiedzieć każdy,
kto ma w nich coś do powiedzenia. Dziecko nawet po odłączeniu od obojga
rodziców ma prawo widywać się z każdym z nich chyba że go nie kochają i
mają na nie zły wpływ i szkodzą mu. Jeżeli dziecko zostało oddzielone od
swych rodziców, którzy są przestępcami, to rodzice mają prawo otrzymywać
wiadomości o dziecku przebywającym pod opieką zastępczą, chyba
że wiadomości te mogą szkodzić dziecku.
Artykuł 10
Jeżeli dzieci zostały odłączone od rodziców na skutek wyjazdu
za granicę, to państwa które podpisały konwencję będą sprzyjały połączeniu
się rodziny szybko i bez wielkich formalności. Jeżeli dziecko i
rodzice znajdują się w różnych krajach mają prawo do kontaktowania się i
spotkania i należy im to ułatwić, chyba że takie kontakty będą zagrażały
bezpieczeństwu państwa, rodziców lub dziecka.
Artykuł 11
Państwa będą robiły
wszystko żeby zwalczać handel dziećmi oraz ich wywóz za
granicę. W tym celu będą współdziałały i zawierały umowy.
Artykuł 12
Poważnie należy traktować
wypowiedzi lub opinie dziecka i trzeba brać je pod uwagę np. w sądzie
podczas rozprawy dotyczącej dziecka.
Artykuł 13
Dziecko może mówić, pisać,
rysować na każdy temat, który je Interesuje oraz ma prawo otrzymywać
odpowiedzi na zadane pytania (lecz z pewnymi ograniczeniami
ustanowionymi przez prawo np. nie może obrażać innych osób lub zdradzać
tajemnic państwowych, wojskowych).
Artykuł 14
Państwa będą szanowały
prawo dziecka do wiary lub niewiary w Boga. Rodzice lub opiekunowie mogą
wpływać na rozwój dziecka pod względem religijnym. Praktykowanie religii
nie może obrażać innych osób, zagrażać zdrowiu dziecka lub
stanowić niebezpieczeństwo dla innych.
Artykuł 15
Dziecko może należeć do
różnych organizacji młodzieżowych i brać udział w zgromadzeniach pokojowych,
jeżeli nie zakłóca porządku publicznego, nie zagraża zdrowiu np. nie
można organizować manifestacji na skrzyżowaniach ruchliwych ulic.
Artykuł 16
Nie można wtrącać się w
życie prywatne dziecka i Jego rodziny oraz nie można czytać jego listów
lub je obrażać.
Artykuł 17
Państwa uznają że
telewizja, radio, prasa i książki są bardzo ważne dla rozwoju,
wychowania i zdrowia dziecka. Dlatego też będą zachęcały wszystkie
środki informacji aby przygotowywały materiały sprzyjające ich rozwojowi,
zachęcały do współpracy międzynarodowej, produkowały dużo ciekawych filmów
i książek dla dzieci. Środki masowego przekazu muszą uwzględniać potrzeby
dzieci z mniejszości narodowych i społeczności rdzennej. Powinny dbać
aby materiały zamieszczane w środkach masowego przekazu nie były szkodliwe
dla rozwoju dziecka np. nie pochwalały przemocy, gwałtu, nienawiści do Innych
narodów.
Artykuł 18
Rodzice ponoszą wspólną,
główną odpowiedzialność za rozwój i wychowanie dziecka. Państwo będzie
pomagało rodzicom w wychowaniu dziecka przez szkoły,
przedszkola, organizowanie domów młodzieży, kultury, wypoczynku,
wycieczek. Szczególnie będzie pomagało rodzicom pracującym.
Artykuł 19
Dziecko jest chronione
przez państwo przed złym traktowaniem ze strony rodziców lub opiekujących
się nim. Państwo w takich przypadkach powinno zapobiegać tego rodzaju
postępowaniu rodziców lub opiekunów, włącznie ze skierowaniem sprawy do
Sądu. Będzie broniło dzieci przed przemocą, krzywdą np.
biciem dziecka.
Artykuł 20
Dziecko pozbawione rodziny ma prawo otrzymać
pomoc ze strony państwa. Powinno otrzymać
opiekę zastępczą w innej rodzinie, być adoptowane lub umieszczone
w domu dziecka. Należy zapewnić mu warunki podobne, jakie miało
dotąd: język, obyczaje, kulturę, religię.
Artykuł 21
Państwa uznające adopcję dla dobra
dziecka gwarantują, że:
1)
będą dopuszczać do adopcji
po sprawdzeniu, czy dane osoby nadają się na rodziców i tylko za
zgodą sądu,
2)
dziecko może być adoptowane
przez mieszkańców innego kraju tylko wtedy, kiedy nie można zapewnić mu
opieki w ojczyźnie,
3)
adoptowane dziecko
przeniesione do innego kraju musi mieć takie same dobre warunki, jakie
miałoby zapewnione w swoim kraju,
4)
zapewnią, że adopcja nie
zmieni się w handel dziećmi,
5)
w sprawach adopcji
zagranicznej państwa będą porozumiewały się między sobą
poprzez odpowiednie organizacje.
Artykuł 22
Państwo powinno zapewnić
pomoc dziecku - uchodźcy, które opuściło własny kraj na skutek wojny,
prześladowań, biedy.
Artykuł 23
Dziecko chore psychicznie lub fizycznie
niepełnosprawne ma prawo żyć w warunkach, które
pozwolą mu uczestniczyć w
normalnym życiu. W związku z tym państwa zabezpieczą odpowiednie
środki. Państwa uznają prawo dziecka kalekiego np. niewidzącego lub
niesłyszącego do specjalnej opieki. Pomoc ta musi być taka, jaką dane
dziecko potrzebuje (kształcenie, nauka zawodu, itp.).
Artykuł 24
Państwo ma zapewnić opiekę
zdrowotną przed i po urodzeniu dziecka, będą zapobiegały chorobom i
wszelkiego rodzaju wypadkom, aby jak najmniej umierało noworodków i
dzieci. Rodzice mają prawo do informacji o stanie zdrowia dziecka. Dzieci
nie mogą uczestniczyć w praktykach szkodzących ich zdrowiu np. Indianie
wybijali przedni ząb wtedy, kiedy uważali, ze jest ono dorosłe.
Artykuł 25
Państwo ma prawo
kontrolować domy dziecka, szpitale dziecięce, sanatoria, przedszkola mając
na uwadze dobrą opiekę i traktowanie dzieci.
Artykuł 26
Państwo zabezpieczy możliwości
korzystania przez dzieci z nauki, przedszkoli, opieki
lekarskiej zgodnie z prawami
obowiązującymi w tym kraju np. ulgowych biletów, dopłat do
wycieczek itp.
Artykuł 27
Dziecko ma prawo żyć tak,
aby nic nie hamowało jego rozwoju fizycznego, umysłowego, moralnego.
Rodzice lub opiekunowie w miarę swoich możliwości zagwarantują
warunki życia niezbędne dla rozwoju dziecka. W tym państwo powinno
wspomagać rodziców.
Artykuł 28
Państwa uznają prawo
dziecka do równego dostępu do nauki i zapewnią bezpłatne
miejsca w szkole podstawowej. Również szkoły średnie i wyższe powinny
być dostępne dla wszystkich. Porządek w szkole należy zapewnić bez
naruszania godności dziecka np. nie wolno bić po głowie, ciągnąć za uszy,
czy przezywać: ty bałwanie, ośle, baranie! Programy nauczania,
podręczniki, wszelkie pomoce powinny być ciekawe, dzieci nie
powinny bać się nauczycieli, a
nauczyciele powinni lubić dzieci.
Artykuł 29
Państwa zapewnią warunki do rozwoju
osobowości dziecka. Przygotowując do
samodzielne go życia będą wychowywały w poszanowaniu dla innych ludzi,
płci, religii, przyrody.
Artykuł 30
Jeśli w którymś kraju są
ludzie mówiący w innym języku, wierzący w innych bogów, to kraj ten nie
może zabronić dziecku uczenia się tego języka, modlenia się do jego
Boga i spotykania się z innymi członkami tej narodowości.
Artykuł 31
Państwa będą pomagały
dzieciom uczestniczyć w życiu kulturalnym, artystycznym czyli
będą organizować festiwale dziecięce, spotkania, uroczystości, zabawy, gry
a jednocześnie dbać będą o prawo dzieci do wypoczynku, żeby np. nauka w
szkole nie zajmowała całego czasu wolnego.
Artykuł 32
Dzieci nie powinny być
zatrudnione w pracy niebezpiecznej, ciężkiej, która nie pozwala im się
uczyć, może być dla nich szkodliwą i ponad siły. Państwo ustala wiek dzieci, do
którego nigdy nie mogą być zatrudnione.
Artykuł 33
Państwa powinny chronić
dzieci przed używaniem narkotyków, wykorzystywaniem przy ich produkcji czy
też sprzedaży.
Artykuł 34
Państwa będą chroniły
dzieci przed ich wykorzystywaniem seksualnym lub nakłanianiem ich do
prostytucji lub udziałem w pornograficznych przedstawieniach.
Artykuł 35
Państwa nie będą dopuszczały do
porywania, uprowadzania, sprzedaży dzieci.
Artykuł 36
Państwa nie będą pozwalały
na to, żeby w jakikolwiek inny sposób dzieci byty wykorzystywane.
Artykuł 37
Dziecka nie wolno skazać na śmierć,
torturować lub znęcać się nad nim. Nie
może być aresztowane czy uwięzione bez zgody sądu. Jeśli zostało uwięzione
zgodnie z prawem, to na jak najkrótszy okres czasu i ma prawo do dobrych
warunków oraz dobrego traktowania. Może kontaktować się z rodziną a takie
powinno przebywać oddzielnie od osób dorosłych. Dziecko uwięzione ma prawo
otrzymać właściwą pomoc a także prawa do obrony w sądzie.
Artykuł 38
W przypadku wojny państwa
mają zapewnić, żeby przede wszystkim nie ucierpiały dzieci. Osoby mające
mniej niż 15 lat nie mogą brać udziału w działaniach wojennych. Nie
można powoływać do wojska osób nie mających 15 lat a nawet należy unikać
powoływania tych, którzy nie mają 18 lat.
Artykuł 39
Państwo powinno zadbać,
żeby dziecko, które ucierpiało z powodu złego traktowani otrzymało
potrzebną pomoc i powróciło do normalnego życia.
Artykuł 40
Każde dziecko powinno
uzyskać pomoc prawną w przygotowaniu i prowadzeniu jego obrony i powinno
być traktowane w sposób nie naruszający jego godności.
Artykuł 41
Jeśli państwa, które
podpisały tę umowę mają własne prawa bardziej korzystne dla dziecka lub
uznają prawa międzynarodowe także bardziej korzystne dla dzieci, to powinny
je stosować.
Artykuł 42
Państwa, które podpisały tę
umowę zobowiążą się do tego, żeby te prawa były znane przez dorosłych jak
i dzieci. Polska ratyfikowała Konwencję 7 lipca 1991 roku, wnosząc jednak
dwa zastrzeżenia.
Pierwsze dotyczyło art.7,
który przewiduje, że dziecko będzie miało prawo, jeżeli to możliwe, do
poznania swoich rodziców i pozostawania pod ich opieką. Zastrzeżenie to
ugruntowuje dotychczasowe postanowienia prawa polskiego, w którym
umożliwia się przysposabiającym dziecko zachowanie tajemnicy.
Drugie zastrzeżenie dotyczy
art. 38 Konwencji, w którym ustalono dolną granicę powoływania do wojska,
wynoszącą 15 lat. W warunkach polskich zastrzeżenie to
jest bezcelowe.
Jednocześnie wraz z
ratyfikacją Konwencji polski parlament zgłosił dwie
deklaracje. W pierwszej z nich napisano, że wykonanie praw dziecka,
określonych w Konwencji, dokonuje się z poszanowaniem władzy
rodzicielskiej, zgodnie z polskimi zwyczajami i tradycjami dotyczącymi
miejsca dziecka w rodzinie i poza rodziną. Druga deklaracja dotyczy
art. 24 ust. 2 litery f Konwencji. Polska uważa, że poradnictwo dla rodziców
oraz wychowanie w zakresie planowania rodziny powinny pozostawać w
zgodzie z zasadami moralności.