Metodę kształcenia uwagi słuchowej, zwaną także treningiem słuchowym lub metodą stymulacji Audio – psycho – lingwistycznej (SAPL) wynalazł 40 lat temu francuski otolaryngolog – prof. Alfred Tomatis.
Podstawowym celem tej metody jest wspieranie funkcji słuchowych. Prowadzi to w następstwie do poprawy koncentracji, jakości uczenia się oraz rozwijania zdolności językowych i komunikacyjnych, a także zwiększania kreatywności oraz poprawy zachowań społecznych.
Metoda polega na słuchaniu dźwięków poprzez urządzenie zwane „elektronicznym uchem”, które jest idealnym modelem ludzkiego ucha – „ćwiczy” ono ucho w taki sposób, aby mogło pracować bez zakłóceń. Ćwiczenia te stymulują centralny układ nerwowy, a w szczególności korę mózgową, która stanowi centrum procesów myślenia. Stymulacja ucha odbywa się poprzez dźwięki o określonej, zróżnicowanej częstotliwości.
TRENING UWAGI SŁUCHOWEJ
Trening składa się z sesji słuchania oraz pracy z głosem, poprzedzonych testem, który pozwala dopasować program sesji do indywidualnych potrzeb każdego podejmującego terapię. Proces kształcenia uwagi słuchowej monitorowany jest w trakcie trwania treningu. Podczas słuchania uczniowie mogą odpoczywać na fotelach, czy macie, czy też wykonywać ulubione, wybrane przez siebie aktywności, np. układać klocki, puzzle, czy rysować. Są to dla dzieci zwykle bardzo miłe dwie godziny, podczas których, oprócz stymulacji, mogą się zrelaksować i nabrać sił.
Trening nie jest skierowany, na co może mylnie wskazywać sama jego nazwa, jedynie do osób z niedosłuchem. Możemy bowiem dobrze słyszeć, ale nie oznacza to, że potrafimy równie dobrze słuchać, czyli że mamy prawidłowo rozwiniętą uwagę słuchową. Możemy mieć trudności z prawidłową selekcją i analizą dźwięków, rozróżnianiem wysokich i niskich częstotliwości, a także możemy być nadpobudliwi, częściej niż normalnie zmęczeni, czy nie być odpowiednio skoncentrowani. Wszystkie ww. czynniki mogą obniżać naszą motywację do pracy, wzbudzać zniechęcenie i negatywnie wpływać na wiarę we własne możliwości. Brak uwagi słuchowej powoduje także problemy, które powstają w czasie nauki języków obcych. Badania dowiodły, że dźwięk stymuluje prawidłowe funkcjonowanie organizmu poprzez dostarczenie bodźców korze mózgowej. Dźwięki o wysokich częstotliwościach mają działanie pobudzające, podczas gdy dźwięki o niskich częstotliwościach wywołują efekt zmęczenia. Dlatego też w treningu wykorzystywane są głównie dźwięki o wysokich częstotliwościach. Ponadto trening poprawia lateralizację słuchową – powoduje, że prawe ucho staje się dominujące. Dzięki temu można lepiej kontrolować parametry głosu (intonację, barwę, głośność, rytm), a także płynność mowy, co usprawnia komunikowanie się z innymi. Poprawa umiejętności słuchania i komunikowania się daje natomiast w efekcie polepszenie samopoczucia i wzrost wiary w samego siebie oraz własne możliwości. Trening pozytywnie wpływa również na umiejętność zapamiętywania, uczenia się, w tym także na zwiększenie skuteczności nauki języków obcych.
Netografia
http://www.centrumapf.pl/?s=Dorosli,dorosliMetody,dorosliMetodyTreningUwagiSluchowej, dostęp: 16.02.2022