„English For Life” – konwersacyjny język angielski”
Sprawozdanie z realizacji innowacji w roku szkolnym 2014/2015
Innowacja organizacyjna „English For Life” – konwersacyjny język angielski” dotyczy rozwijania umiejętności efektywnej komunikacji w języku angielskim oraz zastosowania zdobytej wiedzy językowej w sytuacjach praktycznych i jest wdrażana od września 2014r do czerwca 2017r w od klas pierwszych i czwartych.
Zakładamy, że uczniowie objęci innowacją:
-
spontanicznie i prawidłowo reagują na polecenia i wypowiedzi w języku angielskim,
-
rozwijają umiejętności efektywnej komunikacji oraz stosują zdobytą wiedzę językową w sytuacjach praktycznych,
-
osiągnęli kompetencje językowe poprzez wykorzystanie aktywizujących technik, różnorodnych form i środków dydaktycznych oraz technik informacyjno-komunikacyjnych,
-
rozumieją wypowiedzi ze słuchu (reagują na polecenia; rozumieją znaczenie zwrotów dnia codziennego adresowanych do uczniów; rozumieją ogólny sens prostego tekstu; wyszukują proste informacje szczegółowe w tekście słuchanym; rozumieją intencje rozmówców; rozpoznaje sytuacje komunikacyjne),
-
współpracują z rówieśnikami w trakcie nauki,
-
samodzielnie formułują proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne,
-
uczestniczą w prostej rozmowie i w typowych sytuacjach reagują w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej,
-
mają świadomość, że język jest żywym tworem i nie ogranicza się do materiału opracowanego w podręczniku,
-
są wrażliwi i tolerancyjni wobec wielokulturowości globalnego społeczeństwa,
-
mają zwiększoną motywację wewnętrzną, wierzą we własne możliwości oraz chętnie dążą do samodzielnego pogłębiania wiedzy.
Realizacja innowacji odbywała się podczas jednej godziny języka angielskiego w tygodniowym planie zajęć poszczególnych zespołów klasowych przy podziale na grupy: „Busy Bees” („Pracowite Pszczółki”) – pierwszy etap edukacyjny, „Keen Minds” („Gorliwe Umysły”) – drugi etap edukacyjny.
W trakcie zajęć dzieci poszerzały zakres materiału leksykalno-gramatycznego z języka angielskiego poprzez wykorzystanie technik aktywizujących, takich jak TPR, language showers, drama, role-play oraz TIK.
Realizacja zakresów tematycznych odbywała się poprzez:
1 | Uczeń reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia nauczyciela. |
1 kl. – komunikacja w języku angielskim uczeń –uczeń, nauczyciel-uczeń: Look! Listen! Point to…!, Be quiet! Sit down! Stand up! Open / Close your book! Take a pencil! itp., zabawa w parach z kartami obrazkowymi, dialogi
4 kl. – komunikacja w języku angielskim uczeń-uczeń, nauczyciel-uczeń: the classroom language, dialogi, opis w języku angielskim na podstawie pracy projektowej2Ćwiczenia doskonalące rozumienie ze słuchu: rozróżnianie wyrazów o podobnym brzmieniu, rozpoznawanie zwrotów stosowanych na co dzień i posługiwanie się nimi, wyszukiwanie informacji szczegółowych w tekście słuchanym, rozumienie intencji rozmówców, rozpoznawanie sytuacji komunikacyjnych).
1 kl. – ćwiczenia typu: posłuchaj i wskaż/ powtórz/ zaśpiewaj/ przyklej/ połącz/ narysuj/ pokoloruj/ zaznacz/ zakreśl/ znajdź itp.
4 kl. – ćwiczenia typu: wymowa (intonacja), posłuchaj i uzupełnij/ powtórz/ zaśpiewaj/ zapisz/ ponumeruj/ dopasuj/ wybierz właściwą odpowiedź3Ćwiczenia doskonalące rozumienie ze słuchu (opowiadania, baśnie, dialogi, piosenki, opisy) oparte na nagraniach audio i video.
1 kl. – historyjki, dialogi, piosenki, nagrania, materiał CD i DVD (Animals, Shapes, Rooms, Clothes)
4 kl. – dialogi, piosenki, nagrania, materiał CD i DVD (The United Kingdom, Personal questions, The school day, TV programmes)4Rozmowa na podstawie materiału stymulującego (audio, video, plakat/ilustracja, realia): zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów, nazywanie obiektów z otoczenia i opisywanie ich.
1 kl. – plakaty służące powtórzeniu materiału leksykalnego, zabawa What’s in the box?
4 kl. – praca na podstawie materiału video5Recytowanie wierszy, rymowanek, dialogów, śpiewanie piosenek.
1 kl. – Hello song, My eyes song, Listen to the animals song, Toys song, I like chicken song, Look at my body song, Stretch your body song, This is my house song, Where’s the monster song, Put on your trousers song, Red and yellow song, I’ve got a dog song, A party song,
4 kl. – Alphabet rhumba, EuroPopFest, Where’s our teacher?, Family tree, My favourite subject, Are there Any clothes?
6Odgrywanie ról z historyjek, udział w mini przedstawieniach teatralnych.
1 kl. – odgrywanie ról z historyjek, tzw. mini role-play
4 kl. – odgrywanie ról z dialogów7Wyrażanie próśb, podziękowań, akceptacji, braku zgody itp.8Przetwarzanie tekstu: przekazywanie ustnie informacji uzyskanych z tekstu słuchanego lub czytanego.
1 kl. – odpowiedzi na proste wyuczone pytania: Look at picture 1, What is it? What colour is it? What colour are they? Is it big/small? Is it a…? How many (fingers)? I sit happy/sad? Where’s (Goofy)? What is (he) wearing? Do you like (bread)? Is he in the (kitchen)? itp.
4 kl. – odpowiedzi na zadawane pytania do wysłuchanego / przeczytanego tekstu9Dokonywanie samooceny przy użyciu portfolio językowego i poszczególnych prac projektowych.10Ćwiczenia z kartami obrazkowymi (gra memory, gra „Who/What is missing? tworzenie opowiadań, „Spot the Difference” – wskazywanie różnic, „Running Dictation” – dyktando ustne, opisywanie ilustracji).11Prace projektowe:
1 kl. – Moja twarz (My face), Pociąg ze zwierzętami, Lubię / Nie lubię
4 kl. – Email do przyjaciela, Moje Miasto, Moja Rodzina, Mój Pokój, Rozmowy kontrolowane (dialog z przykładowymi pytaniami)12Role-play – odgrywanie dialogów sytuacyjnych
1 kl. – zabawa z kartami obrazkowymi: Is it a boat?, Do you like milk?, I’ve got a big body, who am I?, Is it in the bedroom?, I’m wearing…, I’ve got a rabbit.
4 kl. – Greetings: formal and informal, Asking and answering personal questions, Asking and telling the time, Talking about possessions, Describing your bedroom, Where’s the skirt?
13
Ćwiczenia komunikacyjne „Find somebody who…” (Znajdź kogoś, kto…) – uczeń zadaje pytania, udziela odpowiedzi, uzupełnia karty pracy, poznaje bliżej swoich kolegów.14Prezentacje – uczniowie prezentują ustnie na forum klasy różnorodne tematy: zainteresowania, zwierzę domowe, ulubiona zabawka / zespół muzyczny itp. na podstawie wcześniej przygotowanego plakatu, projektu lub prezentacji multimedialnej (TIK)
1 kl. – My face (Moja twarz)
4 kl. – Welcome to…, The perfect celebrity family, St. Patrick’s Day (TIK), Australia’s Day (TIK), What’s your name? (komiks TIK).15Gry planszowe – opisywanie położenia przedmiotów, opisywanie czynności życia codziennego.
4 kl. – Prepositions boardgame, Questions and Answers boardgame, The Busy Day Dominoes (digital boardgame), Roundtrip of Britain and Ireland (digital boardgame)16Komiks (TIK) – wykorzystanie wyuczonych zwrotów codziennych i technologii informacyjno-komunikacyjnej do stworzenia krótkich / prostych komiksów.
4 kl. – realizacja za pośrednictwem aplikacji Toondoo.com19„Gorące krzesła” – doskonałe ćwiczenie wykorzystujące koncentrację ucznia i pracę zespołową do ustnego utrwalenia bieżącego słownictwa (zarówno kl.1 jak i kl.4).20„Running Dictation” – dyktando ustne z wykorzystaniem kart obrazkowych / ilustracji / materiałów video poprawiające pracę zespołową i dające możliwość utrwalenia praktycznie każdego zakresu gramatycznego i leksykalnego.
1 kl. – My body (Części ciała: Potwory)
Tematyka realizowana w roku szkolnym 2014-2015 obejmowała swym zakresem:
W klasach 1 SP:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W klasach 4 SP:
|
|
|
|
|
|
Podczas trwania zajęć uczniowie wykazywali się ogromnym entuzjazmem, wykonywali prace zarówno samodzielnie, jak i w parach, grupach. Szczególnym powodzeniem cieszyła się samopomoc koleżeńska, podczas której uczniowie bardziej wybitni w danej dziedzinie pomagali tym słabszym. Zajęcia te pozwoliły rozwijać i ukazać uczniom ich uzdolnienia, także nawet Ci najbardziej nieśmiali spośród nich mogli się wykazać swoimi uzdolnieniami.
Realizacja zajęć jednej godziny w tygodniowym planie zajęć przy podziale na grupy dała każdemu uczniowi możliwość wypowiedzenia się w języku obcym, przećwiczenia określonych zwrotów / dialogów w parze, odegrania historyjki / roli, zaśpiewania piosenki itd. Nastąpiła korelacja treści językowych z edukacją plastyczną, muzyczną, społeczną, a nawet elementami dramy. Uczniowie nauczyli się wykorzystywać techniki samodzielnej pracy nad językiem (fiszki, gry językowe, strony internetowe: tzw. Oxford Fun Zone). Wzrosła świadomość językowa uczniów. Prace projektowe i plakaty wdrażały uczniów do wypowiedzi ustnych. Wielu uczniów przełamało strach przed mówieniem w obcym języku, stali się otwarci i chętni do udziału w ćwiczeniach komunikacyjnych.
W związku z powyższym innowacja jest kontynuowana w roku szkolnym 2015/2016.
Opracowała:
mgr Marzena Klekowicka